Chcete mít svou ideální váhu?

Tloušťka není jen to, jak vypadáte. Je to i způsob vašeho myšlení

Odpověď na otázku, kdo má držet dietu, nebývá tak jednoznačná, jak by se na první pohled zdálo. Do hry vstupují nejen faktory lékařské, ale také, a mnohdy pro většinu z nás důležitější, požadavky kosmetické. Existují přesné tabulky, které určují ideální váhu pro tu kterou postavu, ale konečné posouzení toho, zda jsme nebo nejsme tlustí, je už jen naše věc. Při 160 cm a 85kg má žena podle obecných měřítek nadváhu, ale žena se stejnou výškou, zvyklá na 50kg, si může připadat tlustá už když přibere 3kg. Určitě to znáte, podle tabulek jsme v normě, ale staré kalhoty jsou nám těsné.

Protože dnes je žena považována za krásnou jedině, je-li hubená, je mnoho z nich odsouzeno držet dietu. Snad většina z nás už vyzkoušela hned několik diet. A jaký je výsledek? Proč tolik lidí drží stále nové a nové "zaručené" diety? Proč je tolik lidí, kteří si nedokážou udržet takovou váhu, se kterou by byli spokojeni? Kolika z nás se podařilo zhubnout a znovu nepřibrat?

Úspěch při hubnutí nespočívá pouze ve snížení počtu kalorií a nasycených tuků, ale ve změně jídelních návyků a postojů k jídlu. Nestačí změnit pouze rozměry našeho těla, ale také naše myšlení.

Jídlo jako řešení problémů

Lékaři upozorňují, že stále více lidí v poslední době přišlo o schopnost jíst normálně, tj. sladit to, co jíme, s našimi skutečnými tělesnými potřebami. Používáme potraviny k tomu, abychom se potrestali nebo utěšili, abychom se vyrovnali s krizovými situacemi nebo získali kontrolu nad svým životem.

Žádná bolístka není tak velká, aby ji nezmírnilo něco dobrého. Ale z hlediska dlouhodobé perspektivy mají utěšovací, uklidňující i potěšující účinky jídla, efekt zcela opačný. Všechny ty dobroty pomalu začínají obalovat naše těla novými kily a vyvstane kromě všech problémů, které máme, ještě problém nový - tloušťka.

Jídlo jako rozkoš a potěšení

Všichni věříme, že máme právo na radost z jídla, a z toho vychází náš výběr potravin. Chyba! Je to luxus, který si uchazeči o hubnutí musí odpustit. Ale nezoufejte, naučíte-li se toto krátkodobé potěšení odkládat, můžete být odměněni ideální váhou. Pětiminutové uspokojení z tabulky čokolády se nedá srovnat s radostí z našeho štíhlého a pružného těla.

Jídlo jako zdroj energie

Aby naše tělo dostávalo to co potřebuje a využije, je nezbytné vytvořit si návyk spojovat příjem potravin přímo s hladem. Naučit se přestat jíst, jakmile máme pocit sytosti. Naučit se zvládat hlad a odolávat pokušení strkat si stále něco do pusy, i když hlad právě nepociťujeme a máme jenom chuť.

Pozor na "hotové diety" i dietní programy, které naše tělo ani mozek a neumožní nám vytvořit si nové stravoívací návyky. Aby člověk úspěšně zhubnul a znovu nepřibral, musí se naučit, jak zacházet se skutečným jídlem a ve skutečném životě.

JAK NA TO?

Pár pravidel jak snížit svou váhu a udržet si ji

  • Přesvědčte se, že máte hlad, než sníte jakékoli sousto
  • Nepleťte si hlad s žízní a uvažujte, zda by se nestačilo napít.
  • Nepleťte si únavu s hladem
  • Poslední pořádné jídlo si dejte šest hodin před spaním
  • Nezapomínejte na vitamíny
  • Noste s sebou staré jídlo (např. tvrdý kousek černého chleba) Přepadne-li vás hlad máte něco proti němu a sníte ho jen v případě,že budete opravdu zoufalí, protože takové jídlo vás nebude pokoušet.
  • Naučte se říkat "ne" a trénujte se v odmítání
  • Naučte se ochutnávat, přestat jíst a představovat si, že jste všechno snědli * Nebuďte sobci a začněte se o své porce rozdělovat s přáteli
  • Nepleťte si jídlo s úklidem a nedojídejte zbytky z talířů
  • Snažte se jíst jednoduše
  • Nepřemýšlejte o jídle příliš a snažte se vytvořit si vlastní jednoduchý dietní plán
  • NAJDĚTE SI JINÝ EFEKTIVNĚJŠÍ ZPÚSOB ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
  • HLEDEJTE RADOST V NĚČEM JINÉM NEŽ V JÍDLE
  • POHYB BY SE MĚL PRO VÁS STÁT ŽIVOTNÍ NUTNOSTÍ

zdroj: Walmsleyové, J.: Chcete úspěšně zhubnout?