Novoroční bilancování

Vánoce jsou pryč a v nás zůstávají příjemná očekávání  i obavy, co nás v novém roce potká.
Vánoční svátky patří k nejpříjemnějším obdobím v roce, ale také k stresově nejvypjatějším, a to hlavně pro ženy, jako ochranitelky rodinného krbu, patronky příprav a rodinné pohody. Vánoční doba končí a konec roku přichází. Je to období poměrně náročné pro všechny odpovědné zaměstnance i zaměstnavatele, a protože v naší společnosti, to jsou nejčastěji muži, pak tedy hlavně pro muže.
Obě pohlaví to zkrátka nemají ke konci roku lehké.
Umí-li si ohlídat čas pro odpočinek a rodinnou pohodu, mohou využít vánočních svátků i k prožití klidného času, relaxace a spokojenosti sami se sebou a se svými nejbližšími.
Ale většina těch, kteří tímto obdobím jen tak rychle proběhnou,  a to navíc s pocitem, co všechno nestačili a nedodělali, se už ženou do nového roku s dalšími imperativními předsevzetími, bývají zrazeni vlastním tělem a psychikou.
Namísto ještě rychlejšího běhu a zvládání ještě větší sumy úkolů si tělo i psychika poroučí odpočinek. Na rozdíl od pyšného člověka umí určit své priority a vědí, kdy potřebují oddech a relaxaci.
Začátek nového roku je pak ve znamení nejrůznějších somatických nemocí, chřipkou počínaje a infarktem konče. Ani nálada nebává příliš optimistická. Objevuje se zvýšená únava, snížení výkonnosti, nekvalitní spánek, špatné soustředění, podrážděnost až nepřátelství vůči ostatním lidem, zvýšená nervozita, úzkosti a obavy, pocity podceňování, méněcennosti  a prázdnoty. To všechno může doprovázet nechutenství nebo naopak zvýšená chuť na energeticky bohaté potraviny a s tím pak souvisí i přibývání na váze, které není pro nikoho vítané.
Ani počasí k nám není příliš vstřícné. Tělu i psychice chybí slunce a světlo. Počasí samo přináší  melancholickou a depresivní náladu, zvláště pro lidi ve městech, kde je ještě kvalita a množství  světla snižováno smogem, vysokými domy a nedostatkem rozhledu.
Dokáže-li se člověk zastavit  a připustit, že má za sebou opravdu náročné období, pak ví, že si zaslouží zpomalit a dopřát si péči i sám o sebe, o své tělo i o svou duši. Je to nejjednodušší prevence před hodinami stráveným v ordinacích psychologů,  psychiatrů nebo jiných somatických lékařů.
Začít nový rok plánovaným odpočinkem,  pozvolným tempem a aktivním pobytem na slunci, je snad nejlepší rada, kterou vám mohu dát. A možná, že si dovolím vám opožděně nabídnout i jedno předsevzetí - naučit se odpočívat a hned začít pilně trénovat.