Tipy na jídla vhodná pro dietu aneb kuře místo husy a kachny

Držíte dietu a lámete si hlavu, jak nahradit tak chutná a tučná jídla něčím podobně uspokojivým pro Vaše chuťové pohárky, ovšem méně tučným. Když na to přijdete, možná Vám to pomůže hubnout s menší mírou trápení se.
O špeku, sádle, hermelínu, šlehačce a dalších podobných energetických peckách většina z vás ví, že to zrovna nejsou "hubené" potraviny. Ovšem i ti, kteří je mají rádi, často netuší, jakou nálož kalorií skrývají. Přitom pro hubnutí často stačí, když je omezíte nebo nahradíte něčím podobně chutným, ale méně tučným.


Pár praktických tipů od odborníků na výživu

  • mazejte si na chleba místo másla nebo sádla kvalitní rostlinný tuk a roztírat ho do tenké vrstvy: je pro vás prospěšnější než živočišné tuky, ale obsahuje dost kalorií, a proto je i u něj potřeba snížit množství,
  • před tím, než začnete zpracovávat tučné maso, odstraňte z něho tuk,
  • omezte smažené potraviny a jídla připravená na tuku nebo je smažte s minimem tuku či úplně bez něj, ve speciálním nádobí, případně na speciálních fóliích,
  • odstraňte z drůbeže kůži, v níž se soustřeďuje živočišný tuk,
  • nezahušťujte omáčky a polévky jíškou, ale zeleninou, bramborami nebo vlákninou typu psyllia nebo otrub,
  • tučná masa a uzeniny si dopřávejte svátečně, v malém množství a v libovější variantě,
  • z mléčných výrobků jezte hlavně ty nízkotučné (mléko, jogurty a tvaroh do 2 % tuku, sýry do 20 %, maximálně 30 %).


Konkrétní tip na nedělní dietní oběd
Pečenou kachnu (150 g) s bramborovým knedlíkem a dušeným červeným zelím (150 g), která má 3600 kJ, můžeme nahradit kuřetem á la kachna, s bramborovým knedlíkem a salátem z červeného zelí. Toto jídlo má 1780 kJ.
Potřebujeme k němu: 5 g rostlinného oleje - 190 kJ, 10 g cibule - 20 kJ, 50 ml černého piva - 60 kJ, 70 g bramborového knedlíku - 380 kJ, 150 g hlávkového.červeného zelí -200 kJ, 180 g kuřecího stehna -930 kJ a také ocet spolu s nekalorickým sladidlem.
Omyté a očištěné kuře osolíme, okmínujeme, dáme na pekáček, podlijeme vodou a v troubě upečeme doměkka. Během pečení přelijeme kuře sklenicí tmavého piva. Omyté zelí nakrájíme na nudličky, spaříme vařící vodou, scedíme a dáme do mísy. Cibuli nadrobno nasekáme a zalijeme sladkokyselou zálivkou (olej, sůl, ocet, umělé sladidlo). Předem uvařené a oloupané brambory nastrouháme na jemném struhadle, přidáme hrubou mouku, vejce, osolíme a zpracujeme na těsto. Z toho uděláme malou šišku a vaříme ji 25 minut. Hotový knedlík pak nakrájíme na plátky. Podáváme v odváženém množství.

 

Letmý náhled do kalorických hodnot potravin a hodnot tuku
Maso, 1 kg:
Kuřecí řízky mají 4300 kJ a 9 g tuku, ryba 5000 kJ a 30 g tuku, hovězí 8600 kJ a 150 g tuku, vepřové 15 000 kJ a 330 g tuku, čabajka 22 000 kJ a 500 g tuku.
Sýry, 100 g:
Olomoucké tvarůžky mají 560 kJ a 1 g tuku, cottage 460 kJ a 5 g tuku, 30% camembert 850 kJ a 11 g tuku, nízkotučný eidam: s 20 % tuku v sušině 900 kJ a 10 g tuku, eidam 45 % 1460 kJ a 26 g tuku, hermelín 1490 kJ a 22 g tuku.
Od mléka ke šlehačce, 2 dcl:
Odstředěné mléko má 300 kJ a 1 g tuku, polotučné 500 kJ a 3 g tuku, plnotučné 800 kJ a 7 g tuku, nízkotučný krém ke šlehání 1000 kJ a 16 g tuku, smetana 1150 kJ a 25 g tuku, šlehačka 2600 kJ a 65 g tuku.
Máslo a rostlinné tuky:
Pomazánkové máslo má 1370 kJ, rostlinný tuk light 1480 kJ, rostlinný tuk 2600 kJ, máslo 3000 kJ a sádlo 3400 kJ. Tak bychom mohli pokračovat. Už jen z tohoto stručného seznamu je zjevné, co bude výhodnější jíst a kterým extrémům bychom se měli spíše vyhnout.

Zdroj: Petr Veselý, Právo