Když při dietě honí mlsná …

Když chceme rozumně hubnout, nestačí zvládnout hlad. Musíme vědět i  to, jakou pochoutku si můžeme dopřát, jakmile nás začne honit mlsná. Pokud to dokážeme, lze si pochutnat i na řadě dobrot, aniž bychom přibírali na váze.

Čokoládová vášeň

Typickým příkladem je čokoláda. Odborníci na hubnutí radí vzít si dvě kostičky, nejlépe hodně kvalitní čokolády, s vysokým obsahem kakaa a s požitkem si je vychutnat.
Protože bývá dost hořká, sníme jí většinou méně nežli mléčné nebo jiných druhů, které mají výrazně sladší chuť.
Někomu pomůže i to, že si z kostiček udělá příděly. Nebo že si koupí malé čokolády, které může sníst celé a neláká ho zbytek tabulky.
Pro některé z vášnivých milovníků čokolád jsou dvě kostičky čokolády něčím, co jejich potřebu mlsat rozhodně neuspokojí, naopak, zvýší ji. Pro ně je proto lepší, když se čokoládě vyhnou a najdou si místo ní nějakou náhradu.
Tou určitě nejsou müsli tyčinky. V nich obvykle bývá dost sacharidů, a tedy i kalorií. Navíc na ně většina výrobců obvykle používá jako polevu méně kvalitní druh čokolády s vyšším obsahem nepříliš kvalitních tuků, a tedy i negativním vlivem na kardiovaskulární systém. To se většinou týká i tzv. jogurtových polev, o kterých si spousta lidí myslí, že jsou odlehčené, a tedy zdravé.
Překvapivě chutným řešením bývají proteinové tyčinky s čokoládovou příchutí nebo polevou (Guareta, Protifast, Diet plus aj., existují i s řadou dalších příchutí).
Obsahují mnohem méně kalorií než čokoláda a hodně bílkovin, které nás zasytí na delší dobu a vyznačují se řadou dalších pozitivních vlastností. Bohužel i jednou negativní: nepatří k nejlevnějším výrobkům (20 až 60 korun za kus).


Co s láskou ke zmrzlině
Mražené jahody, borůvky, maliny a další druhy lesních plodů nebo ovoce mlsají lidé málokdy. I když v porovnání s kompoty obsahují výrazně méně cukrů, tedy i málo kalorií, a naopak dost zdraví prospěšných látek. Když třeba zmražené jahody rozmixujeme a osladíme umělým sladidlem, vznikne dřeň. K té přidáme trochu mléka a získáme opravdu chutnou zmrzlinu s malým množstvím energie.
Jinou variantou je to, že rozšleháme tvaroh s jogurtem a kousky čerstvého ovoce.


Co s láskou k bábovkám a koláčům 
Kdo miluje bábovky, buchty nebo koláče, ten může snížit jejich energetickou hodnotu tím, že místo cukru použije některé z umělých sladidel vhodných pro pečení.
Také může vyzkoušet bábovku s menším obsahem kalorií a se zvýšeným obsahem bílkovin. I když je malá (asi jako tenisový míček), dokáže spoustu lidí překvapivě vydatně zasytit.
Více se o bábovce, proteinových tyčinkách a dalších užitečných mlscích dozvíte na internetové adrese:
www.stob-plus.cz nebo na www.stob.cz.
Další možností je to, že piškotové těsto určené pro lehké moučníky uděláme nízké (nebo použijeme jeden až dva plátky nařezaného korpusu, který lze koupit v pekařství). Na něj dáme hodně želatiny s ovocem. Případně málo tučný tvaroh, ať už samotný, našlehaný, různě ochucený, s ovocem atd. Obsahuje bílkoviny a přispívá tedy k delšímu zasycení, aniž by obsahoval přehnaně moc energie. Navíc má i nízký glykemický index.


Pozor na oříšky
Ořechy a oříšky patří k energetickým bombám. Jeden pytlík se 100 gramy má 2000 až 2500 kJ. Tedy víc, než by měl mít rozumný oběd, případně večeře: lehce pod 2000 kJ, a při hubnutí by se energetická hodnota těchto hlavních jídel měla pohybovat zhruba od 1300 do 1700 kJ.
Proto je užitečné nahradit arašídy, mandle a lískové nebo vlašské ořechy praženými sójovými boby, které mají trochu méně kalorií a více bílkovin. Hůř se ale shánějí.
Nejlepší je ptát se v prodejnách Zdravé výživy po výrobcích typu alburetek. Velmi příjemnou chuť mají ochucené sójové oříšky, které dostanete v některých lékárnách. Jeden sáček o 30 g obsahuje 600 kJ a má výborné složení, tedy hodně bílkovin a méně tuku i sacharidů.
Také některá semínka (dýňové, lněné aj.) mají trochu méně kalorií, nízký GI a řadu látek prospěšných zdraví. I je však musíme jíst střídmě.
Pokud se bez oříšků a ořechů neobejdeme, navrhují odborníci na hubnutí to, abychom si je sami loupali. Sníme jich pak o něco méně.
 

P.S.:
Pokud byste se chtěli poradit s odborníky, čím byste mohli eventuálně nahradit svou oblíbenou pochoutku, zkuste zavolat na bezplatnou informační Merrylinku 800 116 116 nebo na poradnu Flory 800 175 324.

Zdroj: Právo